W przypadku słonecznych i specjalnych kolorów Verbesgesellschaft Frankfurt (VGF) chce oczyścić powietrze. Obszar natryskiwania powinien odfiltrować zanieczyszczenia z 56 drzew. Krytycy mówią o „podejrzanych eksperymentach”.
Wejście tunelowe na Europa-Allee to strona testowa w specjalnych kolorach.
Zdjęcie © VGF
Głos
01:14 minuty.|.|.Caroline Warnath
Czy fotokataliza może wyleczyć dym Frankfurtu? Frankfurt Transport Association VGF przetestował wpływ koloru ścian chemicznych na portal tunelowy Europa Allee, który jest tak skuteczny jak „56 dużych drzew liściastych” pod względem oczyszczania powietrza.
VGF zastosował powłokę z włączonym fotokatalizatorem na zewnętrznej powierzchni 800 m2. Dodatki chemiczne: dwutlenek tytanu. Jest to stosowane jako kolorowy pigment do koloru ściany i pasty do zębów. Jeśli wystąpi światło słoneczne, tkanina zareaguje. Zanieczyszczenia (takie jak tlenki azotu) są pobierane z powietrza i przekształcane w azotany.
Firma transportowa poinformowała, że azotan został ostatecznie zmyty ze ściany zewnętrznej przez wodę deszczową i przepłukiwana bezpośrednio do systemu oczyszczania ścieków i opowiedziała o „interesującym projekcie testowym”.
Eksperckie wątpliwości co do skuteczności
Alexander Vogel, profesor z Frankfurt Institute for Atmospheric and Environment, jest sceptyczny dla skuteczności programu. Dla niego inwestycja VGF była czystą pięknością.
„Należy unikać emisji u źródła” – powiedzieli naukowcy. Firmy transportowe niechętnie wyciągają stare autobusy z przepływów, które są nadal zasilane silnikami Diesla, a nie podejrzane eksperymenty chemiczne.
Fotokataliza wymaga dużo światła słonecznego i światła wiatru
Sukces fotokatalizy zależy od wielu czynników, takich jak wystarczająca ilość światła słonecznego lub niewielka ilość wiatru. „Zatem brud miejski, znany jako duży kurz, został stworzony na ruchliwych drogach i zapobiegał reakcjom chemicznym” – wyjaśnił Vogel.
W 2014 r. Naukowcy po raz pierwszy opublikowali wyniki dużego projektu badawczego na temat fotokatalitycznego oczyszczania powietrza. W latach 2011–2013 pomiary wykonano w tunelu Leopold II w Brukseli w celu sprawdzenia skuteczności. W rezultacie pozostało wiele potrzeb. Tylko 2% zanieczyszczeń można odfiltrować w powietrzu przez ten proces.
Ekspert: sprzeciwiaj się objawom – nie sprzeciwiaj się karierze
Sukces projektu testowego Frankfurta pozostaje niepewny. „Jeśli na powierzchni nie ma mchu i glonów, proces ten działa” – powiedziała rzeczniczka VGF Dana Vietta.
Nawet jeśli efekt jest niski: „Każdy wkład w wyciąganie powietrza z powietrza jest ważny”, podkreśla mapa terenowa. Alexander Vogel też to widział. Jednak objawy problemu można wypróbować tylko.